Lifeblogerka Katrin

Pomaly ale s istotou sa stavia všetkému rýchlemu (fast) niečo pomalšie (slow). Začíname si uvedomovať a všímať, že zákony tela sa riadia svojím vlastným tempom a princípmi a nie najnovšími smart hodinkami.

Každý, kto, čo už len pobehne musí byť vybavený modernými technológiami, rôznymi hodinkami a aplikáciami na snímanie času, tepu, frekvencie krokov, kopírovanie terénu, tempa, počasia. A väčšinou aj aplikácia je mrška a keď trochu spomalíte, okamžite vás nabáda až karhá “choď, bež rýchlejšie”. Vidím, že mnoho z nás podľahlo tomuto trendu. Ak nesplním očakávanie hodiniek alebo appky, som frustrovaná, je mi na nič, som neschopná. Načo sa takto trápim, keď ešte ani len appka ma nepochváli?

Chýba nám schopnosť uvoľniť sa psychicky aj fyzicky aj pri športe. Ale veď práve šport je ten nástroj, ktorý som si zvolil na uvoľnenie a relax. A ako budem nakladať so svojím telom v horizonte desiatich alebo tridsiatich rokov? Počuli ste už o spojení ” slow fitness ” ? U nás len veľmi zriedka. Ten nás práve nabáda pozerať sa na svoje telo v inom časovom horizonte. Je to vlastne cesta celoživotná, bez konca. Ale môže byť aj láskyplná k svojmu vlastnému telu. Akosi intuitívne by sme mali vycítiť, čo nám robí dobre.

Keď sa pýtali Micheangela, ako vie vykresať také krásne sochy. On odpovedal:

” Vidím v kameni anjela a všetko ostatné okrešem, aby som ho vyslobodil “.

Možno aj my by sme mohli vykresať zo seba toho svojho anjela. Každý z nás je jedinečný a teda nemusí byť každý vychudnutý a s tehličkami na bruchu. Mali by sme si vychutnávať to, že vôbec žijeme. Vytvorme si svoje ideálne ja, s pekným držaním tela.

Spomaľme sa aj pri jedle, vychutnávajme si čerstvé kvalitné potraviny, ich chute a vône, štruktúru, vtedy začneme viac vnímať, kedy sme sýti. Začnime spolu novú vlnu, opak fast foodu, teda pomalé jedlo – slow food.

Americký lekár Ralph Pfaffenbarger zistil, že zdraviu prospešný efekt je už pri pohybe, pri ktorom organizmus spotrebuje za týždeň 500 kalórií navyše. Záver štúdie však fanatici fitnesu zamlčujú úplne. A to, že spotreba vyše 3000 kalórií týždenne nielen celkom anuluje zdraviu prospešný efekt športovania, ale naopak, stupňuje riziko srdcovocievnych komplikácií.

Treba sa preto vyhýbať športovému stresu. Ďalej, vyššie, rýchlejšie nemá v rekreačnom športe opodstatnenie. Keď uháňate do fitka a ste v časovej tiesni, tak samotné vaše cvičenie je faktorom stresu, pre ktorý rýchlejšie starneme. Šport a stres jednoducho k sebe nepatria.

Nezabúdajte na chytače radikálov

Pri športovaní produkuje telo veľké množstvo voľných radikálov, ktoré urýchľujú proces starnutia. Chráňte sa preto pri každom druhu fyzickej aktivity dostatočným prísunom živín s chytačmi voľných radikálov – vitamínmi A,C,E, selénom a zinkom. Najlepšie je sezónna zelenina a ovocie.

Cvičme teda pravidelne, ale s mierou. Tak znie heslo pre zdravý život a dlhovekosť. Už pravidelné prechádzky, chôdza a bicyklovanie aktivujú v tele obranné mechanizmy, vďaka ktorým sme mladí a zdraví.

Nemáme sa kam ponáhľať. Skôr sa snažiť, aby sa tento pozvoľný ozdravný proces stal súčasťou nášho života.

A postupne sa začneme meniť a inšpirovať svoje najbližšie okolie. S kým si, taký si. Moja dcéra začala behať a potom pomaličky postupne aj ja. Moja zlatá susedka behá a športuje a nenásilnou a nepriamou formou vlastne ukazuje v pohybe eleganciu života. Moja sestra bicykluje, syn cvičí s vlastnou váhou a je to veľmi fajn. Nastavuje sa mi zrkadielko. A nie je to len o cvičení, ale postupne k nemu pridávame ďalšie ohľaduplnejšie esencie, striedmejšiu stravu, dostatok spánku, relax…

Výhovorky, že nemáte na šport čas a peniaze neobstoja. Rýchla chôdza je ten najprirodzenejší pohyb a je zadarmo. A keby ju lekári predpisovali nám všetkým, inak by to s nami vyzeralo. A pri tejto aktivite môžete prebrať s kamarátkou všetky svoje obľúbené témy a boliestky. Doma si môžete vyskúšať pomalé hlboké drepy alebo plank (dosku).

Nezáleží na kalóriach ale na tom, ako sa cítime, ako sme pružní, ohybní a v dobrej nálade. Ide o radosť, o zapadajúce slnko na horizonte o vzduch aj o kvapky dažďa aj fialku pri ceste.

O tom presne je pomalý slow fitness.

Veľa radosti a zdravia

Inšpirácia z knihy Dlhý život, dlhá mladosť – Peter Axt, Michaela Axt – Gadermann

Categories: Články o živote

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Share This